NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
حَجَّاجٌ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
حَدَّثَنِي
يَعْلَى عَنْ
سَعِيدِ بْنِ
جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ فِي
هَذِهِ
الْقِصَّةِ
فِي
وَالَّذِينَ
لَا يَدْعُونَ
مَعَ اللَّهِ
إِلَهًا
آخَرَ أَهْلِ
الشِّرْكِ
قَالَ
وَنَزَلَ يَا
عِبَادِيَ
الَّذِينَ
أَسْرَفُوا
عَلَى
أَنْفُسِهِمْ
لَا تَقْنَطُوا
مِنْ
رَحْمَةِ
اللَّهِ
İbn Abbas (r.a) bu (önceki
4273. hadiste geçen) kıssa hakkında; (şöyle dedi)
"Allah'dan başka
bir ilâh'a (tapıp) dua edenler [Fûrkan, 68] âyetinde kasdedilenler
müşriklerdir. Birde
"Ey kendilerine
kötülük edip aşırı giden kullarım; Allah'ın rahmetinden umudunuzu
kesmeyin"[Zümer, 53] âyeti indi.
İzah:
İbn Abbas (r.a) metinde
geçen iki âyetin de müşrikler hakkında nazil olduğunu söylemiştir.
Fûrkan Sûresi'ndeki
âyetle ilgili olarak, bundan önceki hadislerin izâhı esnasında biraz durmuştuk.
Burada kısaca Zümer Sûresinin 53. âyeti üzerinde duralım.
Allah (c.c) küfür ve
şirk ile kendilerine kötülük edenlere Allah'ın rahmetinden umutlarını
kesmemelerini, îman edip İslâm dinine girdikten sonra, kendilerinin
affedileceklerini bildirmektedir. Yani câhiliyye dönemlerindeki kötü
hallerinin, İslâm'a girmeye engel teşkil etmeyeceğini, adam da öldürmüş olsalar
aff-ı ilâhi'ye mazhar olacaklarını hatırlatıyor.
îtm Abbas'm görüşüne
göre; iman edip, İslâm'ın ahkâmım öğrendikten sonra haksız yere adam öldürenin
günahı affedilmez; onun için tövbe söz konusu değildir.